Kungen av Armaturien

"Färe går före"

”Färe går före”

Lill Thomasson

Det Sibbhult Bror Carlsson kom till hade många likheter med ett småländskt brukssamhälle. Byn hade börjat växa runt den befintliga glasindutrin. Här fanns järnväg och station, hotell, de små arbetar bostäderna vid Bruksgatan, disponent bostad och tjänste mannabostäder.

1927 när glasbruket gått i konkurs inköptes det av armaturfabriken och lokalerna ändrades för armaturtillverkning, den så kallade Nya fabriken.

Sedan Färe armaturfabrik skilts från glasbruket ökade personalen år från år. På 1950 talet hade företaget c:a 500 anställda.

När Bror Carlsson gifte sig 1938 med Lilly född Scander var detta hans andra äktenskap. Familjen tog släktnamnet Färe. Bror och Lilly Färe genomförde omfattande renoveringar av Sibbagården som numera heter Färe Montessoriskolan.

Bror Färe var en dynamisk, idérik man. Han var tidigt en mycket skicklig marknadsförare av sina produkter.

Hans tid som företagsledare känne- tecknades av en ständig utveckling med nytillverkningar, nybyggnader, utvidgningar och nya marknader. Han var sin egen handelsresande och for som sådan vida omkring i världen.

Bror Färe tog också med stor energi itu med att förbättra Sibbhult som samhälle. Han gav bl.a. bidrag till Kapellet, Folkets hus och Färevallen. Han såg till att ån rensades. Till de av sina arbetare som önskade bygga eget hem gavs också hjälp.

För Sibbhults del blev Färeepoken en betydelsefull och på många sätt glansfull tid. Bror  Färe höll sig med privatchaufför och egen blåsorkester som spelade vid olika arrangemang för allmänheten och för kunderna. Bror Färe var idrottsintresserad och såg till att idrottsföreningen bildades 1929. Man kunde ägna sig åt både friidrott, fotboll, brottning och boxning. Folketshusföreningen fick stöd. Initiativ till en stadsplan togs, ”Färe går före”, blev ett valspråk som användes och levdes efter.

Under Bror Färes tid skapades en bruksanda som handlade om lojalitet mot företaget och samhörighet med orten. Samhörighetskänslan och lojaliteten var ömsesidig. Bror Färe gjorde ingen hemlighet av att han uppskattade sina gamla och pålitliga yrkesarbetare.

Det finns ännu mycket i Sibbhult som påminner om Bror Färe och hans livsgärning. Och att Bror Färe var en driftig företagsledare håller nog alla med om.

1959 sålde Bror Färe sitt livsverk till NAF och Färeepoken var över.

Bror Färe vid grinden till sin sommarbostad i Mellbystrand.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

Senaste kommentarer

15.03 | 20:16

Min absoluta favorit. Rund 25-öres med papper om och rund pinne.

05.01 | 20:11

Hej!
Detta kartfodral i läder tillverkades på snickerifabriken (kartfabriken) i Sibbhult från 1926 och några år framåt. Denna fabrik hörde till Färe industrin.

24.12 | 18:01

Jag har ett patenterat kartfodral i läder med en rullkarta över södra Sverige.
Man rullar kartan från en sida till den andra. Är det någon som vet mera.?

04.08 | 01:48

Där har jag köpt massor av godis för pengar som jag stal från min farmor. Numer har jag både dåliga tänder och dåligt samvete. Dessutom: Järnvägen är borta.

Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS